2016_05_16 Stanowisko PTP w sprawie projektu MEN
Data: 19-05-2016
Temat: Z prac Zarządu Głównego


Stanowisko PTP w sprawie projektu MEN likwidacji klas integracyjnych

Warszawa 19.05.2016

Sz. Pani
Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej

Szanowna Pani Minister,

           Polskie Towarzystwo Psychologiczne z niepokojem przyjęło rozpoczęcie dyskusji nad tworzeniem oddzielnych klas dla dzieci z niepełnosprawnością. Z perspektywy psychologicznej i społecznej możliwość przebywania, uczenia się i rozwijania wśród rówieśników, w najbliższym, naturalnym i jak najmniej ograniczającym środowisku, jest wielką wartością i prawem każdego człowieka.



           Edukacja dzieci z niepełnosprawnością powinna stwarzać im warunki godnego rozwoju i umożliwiać rzeczywistą integrację społeczną. Nie może być oparta na izolacji, ani dzieleniu ludzi na sprawnych i niesprawnych, ponieważ prowadzi to do stygmatyzowania osób z niepełnosprawnością i postrzegania ich jako mniej wartościowych i “innych”. Edukacja powinna sprzyjać budowaniu społeczeństwa opartego na równości szans, szacunku dla każdego i akceptacji różnorodności. Najlepiej zadania te spełnia edukacja włączająca, która – mimo swoich ograniczeń – pozwala osiągnąć te ważne społeczne cele. Jej często niedocenianym aspektem jest znaczenie dla dzieci sprawnych, rozwijających się typowo, które podczas zwykłych, codziennych zajęć szkolnych, bez specjalnie aranżowanych sytuacji, mają okazję do współpracy z osobami mającymi różne potrzeby i zdobywania doświadczeń w grupie, w której – tak jak w zwyczajnym życiu – ludzie są różni, mają różne cechy i możliwości.
           W Polsce edukacja integracyjna (włączająca) wciąż znajduje się w fazie początkowego rozwoju. Jej wprowadzenie na znacznie większą skalę jest ważnym wyzwaniem dla naszego systemu edukacji, wymagającym odpowiedniego przygotowania placówek oświatowych. Wiąże się z tym duży wysiłek, który musi jednak zostać podjęty, jeśli edukacja osób z niepełnosprawnością ma w naszym kraju przebiegać w sposób zgodny ze współczesnymi standardami, zapewniający poszanowanie ich praw. Korzyści wynikające z takiego sposobu edukowania dzieci i młodzieży znacznie przewyższają ponoszone koszty.
           Społeczność Polskiego Towarzystwa Psychologicznego uważa, że włączenie dzieci niepełnosprawnych do systemu edukacji było znaczącym osiągnięciem w kierunku budowania polityki integracji, dającej z jednej strony nieocenione korzyści dla rozwoju osób niepełnosprawnych, a z drugiej budowania postaw tolerancji i życia ponad podziałami w naszym społeczeństwie. Stanowczo protestujemy przeciw odejściu od dotychczasowej praktyki. Działania takie uważamy za wysoce szkodliwe społecznie. Bezpośrednie i pośrednie skutki tej zmiany dotkną nie tylko osoby niepełnosprawne i mogą zaburzyć ich rozwój, ale mogą też przyczynić się do wzmacniania uprzedzeń i rodzących się postaw ksenofobicznych.
           Wszelkie planowane zmiany w tej dziedzinie wymagają, naszym zdaniem, głębokiej i obszernej konsultacji społecznej oraz najwyższej rozwagi przed podjęciem decyzji. Polskie Towarzystwo Psychologiczne wyraża gotowość do merytorycznej pracy nad nowymi rozwiązaniami.

z wyrazami szacunku

Dr Małgorzata Toeplitz-Winiewska
Przewodnicząca
Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

Pismo do wiadomości:
Rzecznik Praw Dziecka – Marek Michalak
Rzecznik Praw Obywatelskich – Adam Bodnar
Komitet Ochrony Praw Dziecka - Mirosława Kątna
Wojewódzcy Kuratorzy Oświaty







Tekst jest z Portal PTP
http://www.ptp.org.pl

Adres tego tekstu to:
http://www.ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=636